الصهاينة بيدلسوا التاريخ!!!
إسرائيل بعد الحرب بسنتين شكلت لجنة اسمها لجنة أجرانات "Agranat commission" مهمتها التحقيق مع كبار القادة العسكريين والمسؤولين هناك، لتحديد سبب الهزيمة. وسوء التخطيط والجاهزية العسكرية لجيش الاحتلال الاسرائيلي
اللجنة فرضت عقوبات بالاستبعاد على مسؤولين عسكريين زي رئيس الأركان ومدير الاستخبارات العسكرية، واستقالت جولدا مائير كمان بناء على نتايج التحقيقات دي.
نتايج تحقيقات اللجنة دي موجودة على موقع وزارة الدفاع والكنيست الإسرائيلي،
وفيه جزء كبير من محاضر التحقيقات غير معلن باعتباره من أسرار الأمن القومي للكيان المحتل
مفيش جيش منتصر بيشكل لجنة للتحقيق ويقيل القادة المنتصرين بناء على قرارات اللجنة دي، ومفيش جيش منتصر بيسيب أرض تحت سيادته لجيش مهزوم.
الحرب دلوقتي حرب وعي، حاربوهم بالوعي ،
وإن عدتم عدنا